Több intézkedéssel is segíti jövőre a kormány a dolgozók országon belüli mobilitását
m1 - Híradó M1, 2016.05.18. 19:30
Mv: Több intézkedéssel is próbálja segíteni a kormány a jövő évtől a dolgozók országon belüli mobilitását. Vagyis, hogy jobban megérje elutazni, esetleg elköltözni azokra a vidékekre, ahol már most is munkaerőhiány van, például a keleti megyékből Győr vagy éppen Szombathely környékére. Szilágyi Béla gyűjtötte össze, hogy milyen kedvezmények lesznek januártól.
R: Állványvasat készítenek ebben a ceglédi kovácsműhelyben. Jelenleg csaknem hetvenen dolgoznak itt, de jól képzett munkásokból több is elkelne.
Illés József, vállalkozó: Hiány a megfelelő szakember, és ezeknek a pótlását, ezt vidékről tudjuk megoldani. Ezeknek az ingáztatása, szállítása komoly költséget képvisel.
R: Az évente egymillió tonna cementet előállító királyegyházi gyárban is sokan ingáznak, és itt is tetemes költséget jelent a dolgozók közlekedésének támogatása. Ezért is tartják fontosnak, mint ahogy a magyarországi cégek szinte mindegyike, hogy a kormány emelné például a munkába járók adómentes költségtérítését.
Fenyvesi Eszter, HR-vezető, Lafarge Cement Magyarország Kft.: Körülbelül 25 kilométeres körzetből járnak a kollégák dolgozni, és mivel nincsen tömegközlekedés, ezért a bejárásnak vannak bizonyos költségei, és ez nagy segítség lesz minden munkáltatónak, hogyha sikerül minél nagyobb költséget kifizetni a dolgozónak ahhoz, hogy a munkahelyére is el tudjon utazni.
Cseresnyés Péter, államtitkár, NGM: Munkaerőigény, munkaerő-kereslet lépett fel.
R: Főként ez az indoka, hogy a kormány jövőre több, a munkaerő mobilitását segítő intézkedést tervez. Hiszen például Nyugat-Dunántúlon, azon belül is leginkább Győr és Szombathely térségében, valamint az ország közepén, Kecskeméten és közelében is már elfogytak a szakemberek.
Cseresnyés Péter: Ahol már tudomásunk szerint nagyon-nagyon komoly energiát kell fordítani arra, hogy megfelelő szakembereket találjanak. Ez képzés segítségével is történik, de mindenképpen a kormányzat szándéka az, hogy a munkaerő-mobilitás fokozásával, annak dinamizálásával is sikerüljön ezt a munkaerőigényt kielégíteni.
R: A tervek szerint kilométerenként 9- ről 15 forintra emelik a gépkocsival közlekedő munkavállalók költségtérítését, vagyis a munkaadók ennyi pénzt adhatnak adómentesen dolgozóiknak. Ez az intézkedés becslések szerint hatszáz-hétszázezer embert érint. Azok a cégek, amelyek munkásszállót újítanak fel, jelentős adókedvezményt kaphatnak. És azok, amelyek ilyen létesítményt működtetnek, az ezzel kapcsolatos költségek kétszeresét számolhatják el. Ha az Országgyűlés is elfogadja, akkor a munkaadóknak nem kell adót fizetniük a dolgozóiknak nyújtott lakhatási támogatás egy része után öt évig. Ennek megfelelően az első két évben a minimálbér 40, a második két évben 25, az ötödik évben pedig 15%-áig lesz a támogatás adómentes. A mobilitást segítő intézkedésekkel duplán jól járnak a vállalkozások, hiszen a jövőben nemcsak költségként számolhatják el például a munkásszálló üzemeltetését vagy a lakhatási támogatást, hanem az ezekre fordított összegeket levonhatják a társaságiadó-alapjukból. A költségvetésben mintegy tízmilliárd forintot különítettek el a tervezett intézkedésekre.
Palkovics Imre, elnök, Munkástanácsok Országos Szövetsége: Az a bizonyos probléma, hogy az ország keleti részéből miért nem vándorol a munkaerő nyugati országrészbe, miért megy inkább európai munkaerőpiacra, ez ezzel az intézkedéscsomaggal, azt gondolom ez a kérdés egy kicsit enyhülni látszik.
R: A kormány, a munkaadói és a munkavállalói szervezetek is abban bíznak, hogy az intézkedéseknek köszönhetően ezreknek sikerül majd megfelelő munkát találniuk.