Európai uniós és hazai pénzből a hegyeshalmi vonalon megújul a biztosítóberendezés, központi forgalomirányítási rendszer épül, amely segíti a vasúti közlekedést

Jövőre is zajlanak az európai uniós támogatású vasútépítési munkák, ám a MÁV saját beruházásában is megújulnak vonalak.

Megszületett a kormánydöntés az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) uniós pénzügyi alap legutóbbi kiírásában nyertes vasútfejlesztési projekt finanszírozásáról.

Ennek eredményeképpen a Budapest és Bécs közötti közlekedést összesen 25,6 milliárd forint értékű biztosítóberendezési, központi forgalomirányítási és egyéb rendszerfejlesztések gyorsítják a hegyeshalmi fővonalon. A kormány döntését az is elősegítette, hogy a költségekből a csaknem 16 milliárdos európai uniós támogatás mellett már a mintegy tízmilliárd forint hazai önrész is rendelkezésre áll. Az átjárhatóságot szolgáló beruházások nyomán a menetidő negyed órával csökkenthető a két főváros között, és a mostani menetrendhez képest több személyszállító vonat közlekedhet.

A jelenlegi szűk keresztmetszet felszámolása és a szolgáltatási szint javítása érdekében Almásfüzitő felső, Hegyeshalom, Komárom és Tata állomásokon megújítják a biztosítóberendezéseket, a teljes viszonylaton továbbfejlesztik, korszerűbbre cserélik a vonatbefolyásoló és központi forgalomirányító rendszereket.

A beruházás egyik része, hogy Hegyeshalom vasútállomás átjárható lesz, vagyis nem kell megállniuk a személyszállító vonatoknak.

Mint azt érdeklődésünkre a MÁV Zrt. közölte, Hegyeshalom határállomáson a jelenlegi biztosítóberendezés negyven kilométeres sebességű áthaladást tesz lehetővé, a felsővezetéki rendszer átkapcsolása miatt (Magyarország 25kV, 50Hz, Ausztria 15 kV, 16⅔ Hz) jelenleg mindenképp meg kell állniuk a vonatoknak.

Ugyanakkor a MÁV még idén a saját beruházásában megépíti a rendszerváltó fázishatárt, így a decemberi menetrendváltástól megállás nélkül, negyvennel áthaladhatnak a vonatok Ausztria felé. A CEF projektben a biztosító berendezés is megújul, így a tervek szerint 2023 augusztusában már száz kilométeres sebességgel közlekedhetnek Hegyeshalom állomáson a vonatok, így tovább csökken a menetidő.

Emellett a MÁV jövőre saját forrásból egymilliárd forintot költ a Kaposvár-Gyékényes és a Dombóvár-Szentlőrinc-Sellye vonalon vágányépítési munkákra. Szentlőrinc és Királyegyháza között a vasúti pálya megújítását a cementgyár növekvő szállítási igénye indokolja, itt jövő március közepétől április elejéig lesz átépítés. Új vágány épül csaknem két kilométer hosszon.

A gyékényesi vonalon Jákó, Beleg és Somogyszob állomások között terveznek vágányépítést és szabályozást június végén és július elején, így itt a jelenlegi sebességkorlátozások felszámolásával kiszámíthatóbb lesz a menetrend.

A pécsi fővonalon Dombóvár-Kurd, valamint Abaliget és Bükkösd között lesz vágányfelújítás július utolsó és augusztus első két hetében.

Abaliget és Bükkösd között geometriai szabályozás lesz nagygépes technológiával, míg Kurd és Döbrököz térségében a vágányépítés mellett a biztosítóberendezés átvizsgálása is szerepel a tervek között.

KA: Korszerű szerelvényekkel utazhatunk az osztrák fővárosba