DesignPécs harmadszor - Fókuszban az ipar
Dél-Dunántúli Gazdaság, 2016.09.09.
2016.
szeptember
09.
Az ipari fellendülés, technológia és innováció lesz az idei, immár harmadik DesignPécs központi témája a szeptember végi rendezvényen, ismét kapcsolódva a Design Hét Budapest programjához. A DesignPécs-et 2014-ben indították útjára a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara a PTE művészeti és műszaki karának képviselőivel azzal a céllal, hogy lehetőséget teremtsenek egyfajta összefogásra a városban rejlő design potenciál megmutatására. A tavalyi rendezvényen már Pécs Városa és a Kreatív Ipari Klaszter is csatlakozott a rendezvényhez, ahogy idén is közös szervezésben, a kamara koordinálásával készülnek a kiállításokat, interaktív elemeket, konferenciákat magában foglaló programra.
— 32 vállalkozás, valamint a PTE Művészeti karának hallgatói jelentkeztek a szeptember 23.–október 2. között zajló eseményre. A non-profit, támogatással nem rendelkező rendezvénysorozathoz bármely regisztrált kamarai vállalkozás, szervezet, egyetemi hallgató vagy magánszemély csatlakozhatott a megyéből programjavaslattal, amelynek vagy akinek a tevékenysége illik a program profiljába – tájékoztat a szervezés részleteiről ROZS Eszter, a DesignPécs kamarai projekt felelőse.
— A kamara minden lehetséges módon segítséget nyújt a programgazdáknak ahhoz, hogy az általuk vállalt feladatot magas szinten valósítsák meg. A rendezvénysorozat koordinátoraként összegyűjtöttük az eddigi évek visszajelzéseit, és a tapasztalatokra építve állítottuk össze az idei év programjait, így idén is bizakodva várjuk a résztvevői és látogatói visszajelzéseket, melyek rendkívül fontosak a program fejlesztésének szempontjából.
A központi kiállítás színtere a korábbiakhoz hasonlóan a pécsi Nádor Galéria lesz, ahol a PTE Művészeti Kara szervez kiállítást a művészeti beavatkozás témakörében. Ennek háttértörténete egy izgalmas és rendkívül sikeres Acélszobrászati Workshop, melyet a komlói Lakics Gépgyártó Kft.-nél tartottak júliusban. Az „építészeti szakasz” a Főtér Bárban kap helyet, a kiállításhoz kerekasztal beszélgetés is kapcsolódik szeptember 28-án. Az „építészeti szakasz”, valamint a „fashion szakasz” kiállításának megnyitója szeptember 26-án, hétfőn lesz a Főtér Bárban, de a kiállítás már szeptember 23-ától, péntektől, a központi megnyitó időpontjától megtekinthető lesz a Széchenyi tér 1-ben. A program részleteit a designpecs.hu oldalon lehet nyomon követni.
A DesignPécs program a Design Hét Budapest 2016 eseménysorozat hivatalos része, melynek védnöke és főszponzora a kamara szakmai partnere, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala, kiemelt szakmai partnere a Magyar Formatervezési Tanács, együttműködő partnere a Design Terminál, szervezője pedig a HIPAVILON Magyar Szellemi Tulajdon Ügynökség. A pécsi rendezvény védnöke dr. Páva Zsolt, Pécs polgármestere, dr. Bódis József, a PTE rektora, valamint dr. Kéri István, a kamara elnöke. Együttműködő szponzor a Marketing Soul Kft., amely teljes webfejlesztéssel támogatja a program sikerét.
A kreatív ipar egyik legfontosabb ágazata a design
— Az együttműködésen alapuló programokat a legnehezebb létrehozni és koordinálni, hiszen minden szereplő érdekeit, céljait és kompetenciáit figyelembe véve kell harmonikus kapcsolatot kialakítani, működő rendszert létrehozalkalommal sikerül – mondja a szervezők részéről RABB Szabolcs, a kamara Innovációs Osztályának vezetője.
— A program azért is jelentős, mert a kreatív ipar egyik legfontosabb ágazata a design, amely szinte az élet minden részét átszövi. Az új trendek gazdasági ágazatokat alakítanak át, sőt a társadalom egészének fejlődését is megindítják, gondoljunk csak a 3D nyomtatás és technológia lehetőségeire, következményeire.
Pécs a programmal felkerült a hazai design térképre, és mind a fiatal művészek, mind az ipari képviselők bemutathatják, hol tartanak éppen, milyen új technológiai innovációk és technológiák használatával dolgoznak, fejlesztenek. Az ipari design, valamint a kutatásfejlesztés és innováció kéz a kézben járnak, a program igazolja a helyi eredményeket, és hosszú távon a gazdasági teljesítmény növelésével új kitörési pont jön létre.
A pécsi designkultúra fejlesztéséért a PTE Művészeti Kara
— A PTE Művészeti Kara idén is a Nádorban és környékén szervezi a programjait a DesignPécsen.
Az egyetemen jelenleg is zajlik egy közel 2 milliárdos, a 3D nyomtatást középpontba helyező projekt, amellyel kapcsolatban nemzetközi konferenciát szervezünk, ez kapcsolódik a rendezvénysorozathoz. A Nádorban kapnak helyet a Lakics Acélipari Workshopon készült szobrok, amellyel az ipar és a művészet kapcsolódási lehetőségeit kívánjuk bemutatni. Tervezzük, hogy a pozsonyi művészeti egyetem dizájn intézetéből, valamint a wroclavi művészeti egyetemről hozunk el egy kiállítást. Ezen kívül az egyetemnek három nagy kiállítása lesz Budapesten a Design Hét alatt, a tervezőgrafikusoknak a Ráday utcában, két galériában, az egyetem másik két karának, a műszaki ill. a szekszárdi karnak, valamint a művészeti karnak pedig a 2. design kiállítása lesz a Museion Galériában – sorolja dr. habil. FUSZ György, a PTE Művészeti Kar Média és Alkalmazott Művészeti Intézet intézetigazgatója, mivel lesz jelen a pécsi rendezvényen az egyetem.
— Mit profitálhatnak a pécsi egyetemisták abból, ha részt vesznek a DesignPécs rendezvényein?
— Ha összejön több iparvállalattal, pécsi dizájnerrel egy közös kiállítás, láthatják, hogy Pécsett és Pécs környékén mi a „kínálat” ezen a téren, ezáltal összehasonlítási alapjuk lehet a budapesti vagy más dizájnkultúrával és a művészek munkáival. Tapasztalataim szerint abszolút nincs szégyenkezni valója a pécsieknek e téren. Igaz, hogy jelenleg elég egyoldalú a pécsi dizájnkultúra, éppen ezért a művészeti kar azon dolgozik, hogy szélesítse a skálát, induljon több szak Pécsett, hogy több dizájnterület is meg tudjon jelenni.
A tervezőgrafika és a kerámia, porcelán mellett fontos lenne a formatervezés, a mediális irányok is. A most induló tanévtől már tárgyalkotó szaknak nevezzük a képzést, ez a tárgyalkotás és formatervezés jobban lefedi a designterületet. A DesignPécs megláttatja velünk, hogy min kellene javítani.
— Miként folytatódik a DesignPécs a programsorozat lezárulta után? Mik az eddigi tapasztalatok?
— Az első DesignPécsre meghívtuk a cementgyártással foglalkozó Lafarge céget, velük létrejött egy olyan kapcsolat, amelynek az eredménye most látható. Öt éves a vállalat, az ünnepségükre az összes ajándéktárgyat a mi hallgatóink készítették betonból. És itt nem állunk meg, mert a 3D-s projektbe is szeretnének bekapcsolódni, illetve folyamatosan kapunk segítséget tőlük, anyagokkal és olyan projektekkel állnak mellettünk, amelyek a betonkurzusunkat segítik. E kapcsolat mellé jött idén a Lakics Kft., bízunk benne, hogy a következő évben jön egy harmadik cég, később egy negyedik és így tovább. Bizakodó vagyok, azt gondolom, több olyan vállalkozás van Pécsett és környékén, amelyek szívesen látnák az egyetemet a tervezésben. Hallgatóink rendkívül kreatívak, nem csak a művészeti karon, a 3D-s projektben KözépEurópa legnagyobb ilyen jellegű stúdiója, laborja jön létre, ez kell, hogy vonzza azokat a szereplőket, akik új tárgyakat szeretnének, amiket akár itt, helyben lehet hasznosítani.
Művészeti beavatkozás – sikeres modell acélszobrok létrehozásával
— Különleges program kerül az idei DesignPécs programjai közé a Kreatív Ipari Klaszter közvetítésével– harangozza be a Lakics Acélszobrászati Workshop alapján szervezett rendezvényt KERESNYEI János, a klaszter elnöke.
— A szélgenerátor és más, gépipari termékek gyártása során keletkezett fémhulladékokból készítettek műalkotásokat a PTE Művészeti Kar Szobrász Tanszékének hallgatói nyáron a Lakics Kft. komlói telepén. A közvetítésünkkel létrejött acélszobrászati workshop a cég gyártócsarnokában, termelés közben zajlott, és jó lehetőséget teremtett arra, hogy a gépipari szakemberek, valamint a kortárs művészek megismerjék egymás alkotási módszerét és egymást inspirálják. Ez az esemény nagyon jól illeszkedik ahhoz az Erasmus Plusz projekthez, a „Break In the Desk”-hez, amelyben a klaszter is részt vesz. Ebben a nemzetközi projektben a művészi beavatkozás módszertanát dolgozzuk ki, tehát azt, hogy miként tudnak a művészek a termelő gazdasági szervezetekben értéket teremteni, a művészi látásmód hogyan változtathatja meg a hagyományos termelési kultúrát, környezetet, milyen hozzáadott értéket tud adni egy cégnek. A Lakics Kft.-nél zajlott program azért tekinthető művészi beavatkozásként, mert a művészeti kar tanszékvezetője és a hallgatók egy hétig az üzem termelése közben, a dolgozókkal együtt élve készítették el az alkotásaikat. Ez hatással volt az ottani szakemberekre, hiszen láthatták, hogy abból az anyagból, amit ők naponta formálnak, de meghatározott körülmények között, miként bontakozhat ki egy szabad alkotás. A folyamat biztosan inspirálta őket, és valószínűleg hatással lesz rájuk. Később egyébként visszatérünk hozzájuk és megnézzük, hogy milyen változást okozott a gyártószervezetben az, hogy hat művész öt napon keresztül ott dolgozott.
Az egyetemmel közösen a pécsi Nádor Galériában állítjuk ki ezeket az alkotásokat, emellett egy minikonferencián magát a modellt szeretnénk bemutatni, hogy miként változhat meg a gyár, a művészek élete egy együttműködéstől. Ez a workshop több volt, mint egy művésztábor, művészi beavatkozás volt, ami segített abban, hogy az ottani dolgozók átértékeljék, egyfajta művészi értéket kapjon az alapanyag, amivel dolgoznak. Ugyanakkor a művészek számára komoly életés szakmai tapasztalat volt az ottani munka, egyrészt azért, mert fantasztikusan jó feltételek között alkothattak, és megtapasztalhatták, hogy miként működik egy gyár. Emellett megélhették, hogy valóban művésznek nézik őket, a toleranciát, amit a társadalom a művészettel kapcsolatban közvetít – ezeket az élményeket szeretnénk átadni azoknak, akik eljönnek a DesignPécs keretében szervezett minikonferenciára. Emellett új utakat keresünk abban, hogy a művészet és a gazdaság miként talál egymásra, hogyan alakulhatnak ki modellek a művészeti tevékenység finanszírozására, illetve miként jöhet létre az alkalmazott művészet és a társadalmi, gazdasági igények kielégítése közti kapcsolat.
— Várhatóan kiket vonz majd ez a műhelybeszélgetés, a workshop bemutatása?
— Érdekelheti azokat, akiknél előfordulhat hasonló aktivitás, olyan termelő cégeket, amelyeknél különböző új termékeket állítanak elő. Emellett érdekelheti a művészeket is, hiszen számukra ez egy új kibontakozási lehetőség, de ott lehetnek a művészetekkel foglalkozó szervezetek – képzőintézmények, egyetemek, főiskolák, művészeti kar, illetve az intermediare szervezetek, mint amilyenek mi is vagyunk –, amelyek művészetközvetítéssel is foglalkoznak. Természetesen mindenki előtt nyitva áll az ajtó, aki meg akarja érteni azt, hogy milyen útjai lehetnek ma a művészetnek.
Gondolok például azoknak a szülőkre, akiknek a gyerekei kreatív pályára készülnek vagy kreatív tevékenységgel akarnak foglalkozni, de várjuk az alkotótevékenységet végzőket, a kulturális alkotókat, akik számára érdekes lehet ez a modell.
— A KIKK korábban is részt vett a DesignPécs rendezvényén, több klasztertag is kiállított. Ennek milyen utóélete, hozadéka volt?
— Egy ilyen rendezvénynek mindig kettős célja van: az egyik, hogy a társadalmi környezet figyelmét felhívja arra: a design mindannyiunk életében napi szinten jelen van, minden „dizájnolva” van körülöttünk, amihez hozzányúlunk, hiszen a tárgyat valaki megtervezte, zsűrizte, jóváhagyta. Ugyanakkor egy belső szakmai konzultáció is egy ilyen hét, ahol a szakma képviselői találkoznak egymással és továbblépnek új ötletekkel, új projektekkel, mint pl. a Lakics Workshop is.
A marketing mint mumus – műhelymunka kreatív szakembereknek
— Azt tapasztaljuk, hogy sajnos még mindig egy buborék az emberek fejében a marketing mint tevékenység.
Sok kérdőjel a válasz, ha azt mondjuk, hogy marketingeld a céged. A legtöbben arra gondolnak, hogy reklám, még többen arra, hogy valami új vevőszerző ötlet, de összességében szinte senki nem tudja keretbe önteni a marketinget, azt pedig egyáltalán nem, hogy miként álljon neki saját vállalkozása marketing tevékenységének. Mi az idei DesignPécs keretén belül ezen szeretnénk változtatni – mondja TÖRÖK Gergő Zoltán, a pécsi Marketing Soul Kft. ügyvezetője, marketing vezetője.
— Egy szinte egész napos workshopot hoztunk létre, amely kreatív szakembereknek hivatott segíteni abban, hogy termékeiket megismerhesse a nagyvilág, illetve abban is, hogy miként tudják értékesíteni az elkészült produktumot. Az interaktív workshop nem más, mint egy műhelymunka. Különlegessége abban rejlik, hogy nem oktatást takar a fogalom, hanem konkrét megvalósítást, vagyis olyan eszközöket kap a résztvevő a kezébe, amelyekkel el tud indulni az úton.
A műhelymunka kapcsán megtanulja alkalmazni az online marketing eszközökben rejlő alapszintű lehetőségeket, elsajátítja a tematikus gondolkodásmód alapjait. Megérti, hogy mi a különbség az érték és az ár között. A workshop végére komplex és átfogó képet kap saját magáról, a tevékenységéről, és tudni fogja, hogy miként ássa bele magát a piacba, hogyan adja el a munkásságát úgy, hogy észre sem veszi. Úgy, hogy nem teher az értékesítés, úgy, hogy nem tukmálja termékeit.
— Önök a tavalyi rendezvényen is részt vettek.
Az milyen tapasztalatokkal szolgált?
— Érdekes volt a tavalyi rendezvény, hiszen már akkor is számos alkotóval kerültünk kapcsolatba. Tulajdonképpen az ő ihletésükre hoztuk létre új, saját termékünket, a Tüke Online Piacot, ami egy baranyai alkotókat, kézműveseket, designereket és kreatív szakembereket összefogó közösségi kezdeményezés és online piactér.
— Ha valaki idén szeretné, hogy segítsenek neki a marketingben, miként, mivel készüljön, mikor, hol és hogyan keresse a Marketing Soult?
— A díjmentes workshop három különböző időpontban érhető el alkalmanként mindössze 4 fő számára, így fontos, hogy az érdeklődők időben jelezzék részvételi szándékukat. Ehhez a www.marketingsoul.hu oldalra szükséges ellátogatniuk. Kifejezetten olyan vállalkozások vezetőit várjuk, akik vállalják az aktív részvételt a projektben, hiszen nem titkolt célunk, hogy a workshop végére konkrét tervvel és begyakorolt megoldással távozzon minden résztvevő.
— Vannak-e új trendek, technikák, lehetőségek a designer termékek marketingjével kapcsolatban?
— A trendek azért trendek, mert gyorsan követik egymást. Minden év új trendeket, technikai megoldásokat hoz, melyek természetesen visszaköszönnek a designer termékek megjelenésében, ezáltal vissza kell, hogy köszönjenek a marketing kommunikációban is. Új termékünknek, a Tüke Online Piacnak köszönhetően nagyjából jelenleg is 100 kézművessel vagyunk kapcsolatban, az ő termékeik értékesítéséről kell gondoskodnunk. A lokalitás érdekes tény, hiszen valaki pont azért veszi meg, mert helyi. Ilyen lehet egy igazi tüke, ilyen lehet akár egy külföldi. Valaki pont ezért nem kedveli. Célcsoportonként, termékenként változik a lokalitás kérdésköre.
— Milyen szempontokat érdemes figyelembe vennie egy designer terméket előállítónak terméke reklámozásakor?
— Öt alapkérdést minden esetben fel kell tenni. Kinek készül a termék?
Miért jó ez NEKI, mi a többlet tartalom? Mikor készül, vagyis van-e létjogosultsága a terméknek? Az érték milyen árat képvisel? Ha ezeket már tudjuk, akkor el tudjuk mondani a hogyant és a holt. Fontos, hogy pontosan tudjuk megfogalmazni, hogy mit csinálunk és ez kinek hasznos. Azt gondolom, ha innen indul a designer, alapesetben nagyon nem nyúlhat mellé. Ha ennél pontosabb trükköket szeretne kapni, akkor pedig érdemes jelentkezni az ingyenes workshopra a www.marketingsoul.hu linken.
Előadók az építész kerekasztal-beszélgetésen: Foldfox Stúdió (Ádám Ivett & Berta Bálint – 3D modellezés az építészetben) Dr. Laki Tamás (Design az akadálymentes építészetben) Másfél Építész Stúdió, AU.ROOM építész műhely (Gyergyák János, Sebestyén Péter – virtuális valóságot (VR) felhasználva, interaktív módon prezentálják a munkásságukat) Group Energy Kft.(Villányi Zoltán – 3D hologramgép a gyakorlatban) The Greypixel Geometrics (Sipos Máté – 3D épületek felmérése drónnal) További kiállítók a Pécs és építészeti témákkal: Melegh Andrea selyemfestő – pécsi témájú selyemképek Dobozka Manufaktúra – pécsi grafikák Svastits Krisztián – pécsi fotósorozat Vera Ikon textiltervező – bemutató a pécsi munkákból Vátyi Erika enteriőrtervező – bemutató a pécsi munkákból
A DesignPécs 2016 résztvevői: 1. Markó Viktória 2. Dobozka Manufaktúra 3. POM 4. Lakics Gépgyártó Kft. 5. Géczy Dorina 6. Marketing Soul Kft. 7. Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kar 8. Artéria 9. Drávai Diana 10. FoldFox Studio 11. SikArts 12. Dr. Laki Tamás 13. AMASAMOD 14. Kulturális Innovációs Kompetencia Központ Egyesület 15. Másfél Építész Stúdió és AU.ROOM építész műhely 16. Monokrom 17. Vasveréb Pütti 18. Szandtner Lídia 19. Vátyi Erika 20. Group Energy Kft. 21. Rovitex Hungária Kft. 22. Ezüstláz Ékszergaléria 23. Melegh Andrea 24. Vera Ikon 25. Svastits Krisztián 26. Nádor Galéria 27. Fleur-t virág 28. Főtér Bár 29. Tüke Online Piac 30. KOHÓ Co-Working House 31. DekoRozmár Kft. 32. The Greypixel Geometrics Weboldal: designpecs.hu Youtube: www.youtube.com/channel/UCbnRPmvxUX 4JfpGi-7ul1sg Facebook: www.facebook.com/designpecs Hírek: designpecs.hu/hirek valamint a www.pbkik.hu/hu/cimkek/designpecs
Fashion szakasz kiállítói: Géczy Dorina ékszertervező Sikarts ékszerek LIIDIA textiltervező